İnsan Neden Matematikçi Olmak İster?

Bir biçimde 3. sınıfıñ 1. dönemini de géri bırakmış bulunuyorum. Yorucu oldu, ancak güzel soñuçlanınca, Abdullah ile kutlamasını da yaptık. Benim 7, onuñ 8 dersi géçmesi gerekiyordu, ikimiz de alnımızıñ akıyla çıktık bu işten.

Benim için çok önemli olan bir dersi, Trigonometri'yi géçmek, zaten başlı başına kutlama nedeni sayılabilir. İşin açığı, dersten kalacağımı düşünüyor, kendimi gelecek yık için anıklıyordum. Tabu biçimine büründüğünü şu yazımda da yazmıştım: Öğrenilmiş Çaresizlik, Trigonometri. Çok iyi bir puanla olmasa da, géride kaldığı için mutluyum.

***

Sınav dönemi, Geometri-3 dersinde kendisini yakından tanıma olanağı bulduğum Nikolay Lobaçevski'den de söz étmek istiyorum. Beyimiz, önüne gelen sava karşı çıkmış. "O déğil de, bu budur, böyle olmalıdır. Bu, özünde şöyledir" gibisinden sözlerle dolu savları çok ilgimi çekti. Öğbilimdeki sivri dil, âsi ruh, direnici tin gibi nitelemeleri onuñ üzerine yıkabilirim. Bu tutumunuñ, bana öğbilimi daha çok sévdirdiğini de açıkca yazabilirim, yazıyorum da... Bu arada, okuluñ bétikevinden bulduğum kiril damgalarıyla yazılı 1959 basımlı bétiği de pek sévdim; kendinisini aşağıdaki bedizde görmektesiniz.


Liseli yıllarımda gelecek üzere arada bir düş kurar, kendimi üniversitede bir şéylerle uğraşırken düşünürdüm; önemli bir şéylerle. Şunu düşündüğümü de çok iyi anımsıyorum; "Matematik bölümünde okuyan insanlar, acaba nasıl birileri, nasıl insanlar? Yani insan niye matematik okur ki? Hımm! Ne hissediyorlar acaba". Bunu añlamanıñ eñ iyi yolu, bir matematikçi olmak olsa da, keşke çok merak étmeseymişim.

***

Bütünlemeye kalanlar var bir de, aşağıdaki görüntü onlar için gelsin. Daha önce kendim de yaşadığım için, görüntüdeki arkadaşı kendim gibi görüp, ona çokça içten bir saygı duyuyorum. Veterinerlik okurken, Géñel Hayvan Hastalıkları dersiniñ bütün sınavlarından 31 alıp, yıl uzatmıştım. O yüzden, ne démek olduğunu çok iyi bilirim.


Gel gelelim, konuşmak istediğim konuya; insan neden matematikçi olmak ister?

Sayılarla séviştiğini söyleyeni de işittim, iyi akça getiriyor diyeni de. Ulu añlamlar yüklemek çok gereksiz. Kişioğlu neden dönerci oluyorsa, beñzer nedenlerle de matematikçi oluyor. Kendini bir halt sanan eski bir öğbilimci Nikolaus Kopernikus da bilgece şöyle yorumlamış olayı; "Sen de biliyorsun ki biz hepimiz aynı sebepten dolayı matematikçi olduk; tembeliz". 

Ben mi? Dur orada! Matematikçi olduğumu kim söyledi?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder